Digitale eenheidsmarkt in Europa: eerste, voorzichtige stap
Vandaag hebben de Europese Commissarissen Oettinger en Ansip de plannen van de Europese Commissie voor de Digitale Eenheidsmarkt voorgesteld. Met deze Mededeling ontvouwt de Europese Commissie haar digitale strategie voor de volgende jaren. De Europese Commissie focust daarbij op drie grote prioriteiten:
- Een betere toegang tot online goederen en diensten overal in Europa door de drempels voor grensoverschrijdende online activiteiten weg te werken;
- Digitale netwerken en diensten laten bloeien door de juiste voorwaarden te creëren zoals ultrasnelle, veilige en betrouwbare infrastructuur, eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld;
- Het maximaliseren van het groeipotentieel van de Europese digitale economie door investeringen in onder meer ICT-infrastructuur, cloud computing en big data-onderzoek.
Lef en ambitie nodig
De federale regering stelde enkele weken geleden al Digital Belgium voor, de digitale strategie om van ons land een digitale topper te maken. Vicepremier en minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo is tevreden dat nu ook de Europese Commissie haar digitale plannen ontvouwt.
“De digitale samenleving biedt grote kansen. De digitale revolutie zorgt voor doorbraken overal in de samenleving, van de gezondheidszorg tot laagtechnologische sectoren als de taxisector. Om die kansen te grijpen hebben we lef en ambitie nodig, in België maar ook in Europa. De plannen van de Europese Commissie zijn een eerste, voorzichtige stap in de goede richting. Maar als we de digitale samenleving in Europa écht op kruissnelheid willen brengen, moet actie snel volgen. Europa heeft nood aan een flinke portie start-up mentaliteit,” aldus Alexander De Croo.
Markt van 500 miljoen mensen
In de plannen van de Europese Commissie zitten volgens Alexander De Croo een aantal goede elementen. Zo zetten Commissarissen Oettinger en Ansip sterk in op grensoverschrijdende e-commerce door een harmonisering en vereenvoudiging van regels. “Voor Belgische KMO’s die de stap willen zetten naar e-commerce is dit cruciaal. Vandaag richten onze KMO’s zich vaak alleen maar op hun thuismarkt van 11 miljoen mensen omdat de regels in de 28 lidstaten te sterk verschillen. Hoe groter de markt waarin KMO’s online actief kunnen zijn, hoe meer kansen op groei en jobs. Europa moet hier als thuismarkt met meer dan 500 miljoen mensen echt het verschil maken.”
Ook de aandacht van de Europese Commissie voor digitale veiligheid en digitale overheid, twee pijlers die ook terug te vinden zijn in Digital Belgium, draagt de goedkeuring weg van Minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo. Zo wil de Europese Commissie onder meer het ‘only once’-principe ook tussen lidstaten toepassen.
Te weinig aandacht voor start-ups en innovatie
Toch mist Minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo een aantal cruciale elementen in de Mededeling van de Europese Commissie.
“Zo is er veel te weinig aandacht voor de belangrijke rol van start-ups en digitaal ondernemerschap. Steeds meer jonge mensen willen met technologie de wereld veranderen. Start-ups zijn de laboratoria waar jonge ondernemers de nieuwe economie vorm geven. De Europese Commissie mag haar ogen niet sluiten voor de kracht van starters, zij zijn de brandstof van de digitale economie.”
Ook het belang van digitale vaardigheden blijft onderbelicht in de Europese digitale plannen. De digitale eenheidsmarkt heeft maar kans op slagen als ook tegelijkertijd wordt ingezet op digitale vaardigheden. Succesvolle technologische innovatie is enkel mogelijk als we vandaag in Europa de ingenieurs van morgen opleiden.
Tenslotte gaat de Commissie terecht de rol van online platformen verder onderzoeken, alleen is het niet duidelijk hoe men dit precies wil aanpakken. De Commissie lijkt eerder te kijken naar bijkomend reguleren in plaats van stimuleren. Volgens Minister De Croo is het inderdaad belangrijk om de eerlijke concurrentie te waarborgen in de context van e-commerceplatformen, app stores of wanneer nieuwe spelers zoals Uber of Airbnb een traditionele markt betreden. Maar hij waarschuwt dat er geen ‘one-size-fits-all’ oplossing is. “De focus moet blijven hoe we deze innovatieve modellen mogelijk kunnen maken in plaats van te bemoeilijken,” aldus de Minister.
Absolute bondgenoot
“De Europese Commissie vindt in België een absolute bondgenoot om een versnelling hoger te schakelen en van de Digitale Eenheidsmarkt een succes te maken. De digitale revolutie zal de volgende jaren één van de sterkste motoren zijn van groei, jobs en welzijn. Europa moet die kansen grijpen ,” besluit Minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo.