Veilig online shoppen met e-shop-defense
De FOD Economie lanceerde vandaag in aanwezigheid van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo de sensibiliseringscampagne ‘e-shop-defense’. Doel van de campagne is consumenten, maar ook bedrijven, bewust te maken hoe veilig online te shoppen.
«E-commerce zit duidelijk in de lift en steeds meer mensen zetten de stap naar online shoppen. Dat is goed voor onze KMO’s die nieuwe markten kunnen aanboren. Maar ook voor consumenten heeft e-commerce duidelijke voordelen. Online shops zijn 24/7 toegankelijk, je kunt heel gemakkelijk prijzen vergelijken en vaak heb je ook reviews van andere gebruikers. Om consumenten nog meer van de voordelen van e-commerce te laten genieten is het natuurlijk belangrijk dat ze zich veilig voelen,» aldus minister van Digitale Agenda Alexander De Croo.
Gezond verstand
De algemene boodschap van deze campagne is dat consumenten ook bij internetaankopen hun gezond verstand moeten gebruiken. Het idee is dat waakzaamheid samen met een aantal eenvoudige maatregelen de veiligheid op het internet en het vertrouwen van de internetgebruikers kan versterken.
Om hen de goede gewoontes aan te leren, werden 10 korte humoristische video’s ontwikkeld met positieve tips over verschillende thema’s: paswoord, persoonlijke gegevens, bankkaartcode, anti-virus, algemene voorwaarden, e-reputatie, labels, https, regelmatige controle bankrekening en gezonde dosis wantrouwen.
De FOD Economie verspreidt de filmpjes via YouTube en sociale media. Ook is er een mini-site met een hele reeks tips over veilig surfen en kopen op internet.