#SheIsEqual-campagne voor vrouwenrechten overtreft stoutste verwachtingen
Meer dan 780 miljoen euro extra toezeggingen voor vrouwenrechten. Dat is het voorlopig bilan van de internationale #SheIsEqual-campagne die vicepremier en minister van Internationale Ontwikkeling Alexander De Croo op gang trok. Dat is ruim meer dan de doelstelling van 500 miljoen die de minister naar voor schoof bij de lancering van de campagne.
Alexander De Croo: “Deze opbrengst overtreft mijn stoutste verwachtingen. Op deze manier kan #SheIsEqual voor meer dan dertig miljoen meisjes en vrouwen het verschil maken. Door hen bijvoorbeeld langer op de schoolbanken te laten zitten of simpelweg door hen toegang te geven tot voorbehoedsmiddelen zodat ze zelf kunnen beslissen wanneer ze moeder worden.”
In totaal klokt de #SheIsEqual-campagne af op 780,4 miljoen euro. Dat geld gaat naar projecten die inzetten op gendergelijkheid, onderwijs voor meisjes, en seksuele en reproductieve rechten en gezondheid. Hiermee zal #SheIsEqual een impact hebben op meer dan 30 miljoen meisjes en vrouwen.
Steun van wereldsterren
Vorige week nog stond Alexander De Croo in Johannesburg op het podium van Global Citizen Mandela 100, een grootschalig benefietconcert ter ere van de honderdste verjaardag van de geboorte van Nelson Mandela. Het concert in Johannesburg was meteen ook de apotheose van de #SheIsEqual-campagne. De aanwezigheid van wereldsterren als Beyoncé en Chris Martin zorgden niet enkel voor wereldwijde aandacht, maar ook voor heel wat financiële toezeggingen van bedrijven, politieke leiders en de non profit-sector.
Dertig miljoen meisjes en vrouwen
Alexander De Croo trok de #SheIsEqual-campagne in juni in Brussel op gang tijdens de European Development Days. De internationale ngo Global Citizen, Luxemburg, P&G en de Bill & Melinda Gates Foundation sprongen onmiddellijk mee op de kar.
Doel van de campagne: 500 miljoen euro inzamelen om het leven van 20 miljoen vrouwen en meisjes te verbeteren. Die doelstelling wordt nu ruim overschreven.
Alexander De Croo deelde in het grootste stadium van Afrika het podium met Afrikaanse staats- en regeringsleiders en muzikale toppers als Chris Martin, Ed Sheeran, Usher, Pharrell, Beyoncé en Jay-Z. Hij nam van de gelegenheid gebruik om te benadrukken dat we de Sustainable Development Goals niet kunnen bereiken als we vrouwen en meisjes vergeten.
Van onderwijs tot vrouwelijk ondernemerschap
Bij de financiële toezeggingen legden donoren hun eigen klemtonen: zo zetten Canada en Duitsland in op onderwijs voor meisjes en grote bedrijven als WEConnect International partners Accenture, Intel, en Procter & Gamble op vrouwelijk ondernemerschap. Voor België, Denemarken en Noorwegen ligt de klemtoon op seksuele en reproductieve rechten en familieplanning, waar de Belgische regering 43 miljoen euro voor uittrekt.