Mondiale en interculturele vorming in het onderwijs dankzij Studio Globo
Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo bracht vandaag in Gent een bezoek aan Studio Globo, een niet-gouvernementele organisatie voor ontwikkelingssamenwerking die zich specialiseert in mondiale en interculturele vorming in het onderwijs. Hij nam er ook deel aan een inleefatelier, een ruimte waarin klassen worden ondergedompeld in de cultuur van een ander land.
Studio Globo legt zich toe op het warm maken en motiveren van de volwassenen van morgen om zich bewust te worden van de wereldproblemen en aandacht te hebben voor het samen werken aan duurzame oplossingen.
Daartoe werken ze samen met leerkrachten en lectoren van het kleuter- tot het hoger onderwijs. Studio Globo ondersteunt leerkrachten met een uitgebreid aanbod waarmee kinderen en jongeren de wereld ontdekken, positief leren omgaan met diversiteit, betrokken raken bij mens en milieu en meebouwen aan een duurzame en solidaire wereld.
Een centrale werkvorm daarbij is het inleefatelier. Jaarlijks nemen zo’n 16.000 kinderen deel aan deze ateliers, waarin ze het dagelijks leven van mensen in het Zuiden beleven. Studio Globo beschikt over zeven educatieve centra verspreid over heel Vlaanderen en Brussel .
Ilke Goddemaer uit Gent vertelt over haar herinnering aan Studio Globo: “Zo’n vijftien jaar geleden kwam ik thuis met een nieuwe naam op mijn borst gekleefd. Onder deze naam had ik in een fabriek gewerkt, stukken geschreven voor de krant en gespioneerd op een koffieplantage. Ik was ermee in een ver land geweest waar ik tortilla’s at en bananenmilkshake bestelde bij het meisje om de hoek. De sticker met deze naam heeft nog in mijn pennenzak gewoond tot hij onleesbaar was geworden. De naam vervaagde, maar de ervaring die eraan vasthing, kan ik me tot op vandaag levendig herinneren. Mijn bezoek aan het inleefatelier over Guatemala in Gent is me al die jaren bijgebleven. De ervaring was zo echt!”
Alexander De Croo: “Studio Globo spant zich op een bijzondere manier in om kinderen en jongeren warm te maken voor de wereld waarin ze leven, met al haar mondiale uitdagingen die soms ook dicht bij huis voelbaar zijn. Om te evolueren naar een meer duurzame en solidaire toekomst is het meer dan ooit nodig om werk te maken van bewustmaking. De inleefruimtes zijn dan ook een heel positieve manier om jongeren leren om te gaan met diversiteit. ”