Nieuws

Barometer van de Informatiemaatschappij 2018: digitale kloof zakt voor het eerst onder de 10%

Op dinsdag 2 oktober stelden de FOD Economie en minister van Digitale Agenda Alexander De Croo de 7e editie van de Barometer van de Informatiemaatschappij voor. Eén van de opvallende vaststellingen is dat de digitale kloof in ons land voor het eerst onder de 10%-grens gaat. Ook het aantal jobs in de ICT-sector blijft stijgen en het aandeel van e-commerce in omzet van Belgische bedrijven ligt voor het eerst boven de 30%, beduidend hoger dan het Europees gemiddelde.

Barometer van de Informatiemaatschappij 2018: digitale kloof zakt voor het eerst onder de 10%Barometer van de Informatiemaatschappij 2018: digitale kloof zakt voor het eerst onder de 10%

Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda en Telecom: “De digitale revolutie heeft een bijzonder belangrijke economische impact. Steeds meer mensen kopen online en e-commerce was voor het eerst goed voor meer dan 30% van de Belgische bedrijfsomzet. Maar we moeten er ook voor zorgen dat iedereen mee kan. Daarom is het zo belangrijk dat de digitale kloof voor het eerst onder de psychologische drempel van 10% duikt. Ook op digitale vaardigheden moeten we de volgende jaren blijven inzetten. Dat doen we onder meer met het Digital Belgium Skills Fund.”

Het Digital Belgium Skills Fund heeft een omvang van 18 miljoen euro en zet in op het dichten van de digitale kloof en het versterken van digitale vaardigheden. De voorbije twee jaar steunde het Digital Belgium Skills Fund in totaal 78 projecten. Tegen eind dit jaar wordt een nieuwe selectie van projecten verwacht.

Chantal De Pauw, woordvoerster FOD Economie : “De cijfers van de Barometer 2018 tonen opnieuw de uitstekende digitale infrastructuur van België. En de Belgen maken er gebruik van om steeds meer geconnecteerd te zijn. Voor de eerste keer deden meer dan 60 % van de Belgen online aankopen, bovendien gebruiken meer dan 70 % van de Belgen sociale media.”

Digitale economie: 60 % van de Belgen shopt online

Het aandeel van de bedrijfsomzet uit e-commerce bedroeg in België 31,4 % (tegenover 18,3 % op Europees niveau). 60 % van de Belgische consumenten shopte online, tegenover 57 % een jaar eerder.

De omzet van de ICT-sector beliep 32,8 miljard euro in 2016, d.i. een stijging met 20 % ten opzichte van 2013. In 2017 telde ons land 102.142 banen in de ICT-sector, een toename met 3,8 % ten opzichte van 2016.

Internettoegang en –verbinding: Belgen zijn tuk op sociale media

De Belgen zijn ook dol op sociale netwerken. 57 % van de bedrijven maakte er gebruik van, oftewel 12 procentpunten meer dan de Europese bedrijven (45%). 72 % particulieren gebruikten het internet om te communiceren op sociale netwerken in ons land, vergeleken met iets meer dan een op twee op Europees niveau (54 %). Daartoe beschikte 86 % van de gezinnen thuis over een internetverbinding. In dat opzicht daalde de digitale kloof bij personen van 16 tot 74 jaar voor het eerst onder de psychologische drempel van 10 %: 9,8 % van de particulieren maakte nog nooit gebruik van het internet.

Digitale infrastructuur: bijna 100 % dekking

België blijft een land met een uitstekende vaste breedbanddekking (99,93 %) en het land met de hoogste snelheden voor vaste internetabonnementen in de EU. In juli 2017 had 83 % van de abonnementen immers betrekking op snelheden van minstens 30 Mbps. Ondanks de bijna volledige dekking (99,99 %) van de bevolking met 4G blijft ons land echter lijden onder een lage penetratie van mobiel breedbandinternet (≥ 3G) onder de bevolking. In juli 2017 had 72,6 % van de Belgen dergelijk abonnement, wat nog steeds ver onder het EU-gemiddelde (90,2 %) ligt.

Digitale vaardigheden en jobs: schaarste aan ICT-specialisten

Wat tewerkstelling betreft, had 29 % van de ondernemingen ICT-specialisten in dienst in 2017, tegenover 19 % in Europa. We stellen echter vast dat steeds meer bedrijven moeilijkheden ondervinden om dit soort vacatures in te vullen (56 % in 2017 tegen 46 % in 2015), ook al organiseren meer ondernemingen opleidingen om deze vaardigheden bij hun werknemers te ontwikkelen.

Digitaal vertrouwen en digitale veiligheid: opgelet voor fraude met onlinebankieren

Het aantal fraudegevallen met onlinebankieren in België verzesvoudigde in twaalf maanden tijd: van 475 in 2016 naar 3.205 in 2017, wat iets meer dan 2,5 miljoen euro opleverde voor de fraudeplegers. De fraudegevallen blijven hoofdzakelijk te wijten aan phishing.

Digitale overheid: meer dan helft Belgen gebruikt digitale overheid

Meer dan de helft van de Belgen (55 %) gebruikte in 2017 het internet voor hun interactie met overheidsdiensten. België scoort daarbij hoger dan het Europese gemiddelde van 49 %. Bijna vier op tien Belgen (37%) maakt gebruik van online formulieren.

U kunt de barometer 2018 raadplegen op onze website.