Alexander De Croo reikt drie prijzen ‘Digitalisering voor Ontwikkeling’ uit
Een online videoplatform met trainingsvideo’s voor boeren, mobiele gezondheidscampagnes via games en een app voor mobile money. Dat zijn de drie laureaten van de Prijs ‘Digitalisering voor Ontwikkeling (D4D)’. Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo reikte vandaag de prijs D4D – digital for development – uit, een tweejaarlijks initiatief van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika met de steun van de Belgische Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD).
Alexander De Croo: “De digitale revolutie verbindt mensen, doorbreekt grenzen en creëert nieuwe kansen. Ook op het vlak van ontwikkeling zorgt het voor nieuwe doorbraken die we ons tien jaar geleden niet konden voorstellen. Daarom is digital for development een absolute topprioriteit van de Belgische ontwikkelingssamenwerking en proberen we op internationaal vlak hierrond een coalitie uit te bouwen. De drie D4D-laureaten van dit jaar tonen opnieuw dat we hier als land vooroplopen.”
De laureaten
Het online videoplatform Access Agriculture was voor de jury het beste bewezen succesverhaal in de categorie iStandOut. Via trainingsvideo’s in lokale talen leren boeren uit het Zuiden van elkaar over duurzame landbouwtechnologieën.
De app WisePocket, een spin-off van de VUB en de Universidad de Oriente in Santiago de Cuba, kreeg de prijs voor het meest beloftevolle innovatieve idee, in de categorie iStartup. Via interactie en gamification wil deze mobiele app volksgezondheidscampagnes doeltreffender maken, en hun efficiëntie tegelijkertijd meetbaar maken.
De publieksfavoriet in de categorie iChoose was EIGHT, een initiatief dat via onvoorwaardelijke geldtransfers in de vorm van mobiel geld de inwoners van een dorp in Oeganda in staat stelt om zelf actor te zijn van hun verandering. We zetten één laureaat in de kijker.
Boeren uit het Zuiden leren van elkaar via online videoplatform Het online platform Access Agriculture (accessagriculture.org) brengt via trainingsvideo’s know-how van landbouwers uit het Zuiden rechtstreeks bij collega’s in andere delen van de wereld, en dat vaak in de lokale taal. Momenteel zijn zo’n 1300 films beschikbaar in niet minder dan 76 talen. Deze worden vanuit meer dan 100 landen bekeken, al is het platform het populairste in India en Afrika.
Het gaat echter ook verder dan het kostenefficiënt aanbieden van kwalitatieve, wetenschappelijk gefundeerde landbouwkennis aan boeren in het Zuiden. Opleiding van lokale partners in het maken en vertalen van video’s is minstens even belangrijk.
Paul Van Mele van Access Agriculture legt uit dat deze filosofie hen onderscheidt van andere online videoplatformen, zoals broertjes YouTube en Vimeo. Op GSM’s of andere toestellen kunnen de video’s via online streaming bekeken worden, en bovendien is alles downloadbaar. De inhoud vindt ook zijn weg naar lokale radio- en TV-stations, in de juiste taal. Een ‘smartprojector’ op zonne-energie, een digitale bibliotheek en projector in één, brengt via fysieke weg de know-how tot op het veld. “Met de D4D-prijs investeren we verder in een fonds voor jonge lokale ondernemers die de last mile delivery van de trainingsvideo’s verbeteren”, aldus Van Mele.