Digitale interacties tussen federale overheid en burger in drie jaar tijd verdubbeld
Het aantal digitale interacties tussen burgers en de overheid is sinds het begin van deze legislatuur meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit het nieuwe Digitaal Transformatie Dashboard dat minister van Digitale Agenda Alexander De Croo lanceert. Onder meer het gebruik van MyBelgium (+240%), Police-On-Web (+173%) en eBirth (+158%) scheren hoge toppen. Op jaarbasis betekent de digitalisering van de overheid een besparing van minstens 32 miljoen euro.
“We staan nog maar aan het begin van een digitale revolutie bij de overheid,” zegt minister van Digitale Agenda Alexander De Croo.“Door de introductie van de eBox kunnen burgers en bedrijven vanaf volgend voorjaar via één plek al hun digitale communicatie met overheden opvolgen. Dat zal de digitalisering van de overheid en vooral het gebruik een extra boost geven.”
Het nieuwe online Digitaal Transformatie Dashboard toont de vooruitgang van de digitale transformatie van de overheid, zowel op het vlak van het gebruik als van budgettaire efficiëntie. De gegevens werden gebundeld door het Digital Transformation Office van de FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA). Uit de cijfers blijkt dat zowat alle digitale overheidstoepassingen van de federale overheid de voorbije drie jaar een sterk groei kenden.
“Echte digitale transformatie is een grote uitdaging, vertrekt vanuit duidelijke prioriteiten en vraagt eerlijkheid en transparantie over waar je vandaag staat. Dat is precies wat we met het Digitale Dashboard willen bereiken”, zo zegt Ben Smeets, topman van het Digital Transformation Office.
Van online klachten tot elektronische geboorteregistraties
Zo steeg het aantal gebruikers van MyBelgium tussen eind 2014 en de zomer van 2017 met meer dan 240%, van 26.488 tot 63.707 gebruikers. Op de portaalsite MyBelgium kunnen burgers en bedrijven met een paarmuisklikken een overzicht krijgen van hun persoonlijke dossiers bij de federale overheid.
Police-on-Web kende deze zomer dan weer 6.292 gebruikers tegenover 2.301 eind 2014 (+173%). Via Police-on-Web kun je als burger online klachten indienen, een bericht van afwezigheid instellen en alarmsystemen aanmelden. Ook eBirth, de online geboorteregistratie door zorgverstrekkers aan de Burgerlijke Stand, kende meer dan een verdubbeling, van 27.363 aanmeldingen eind 2014 naar 41.356 aanmeldingen in de zomer van dit jaar (+151%). De absolute topper in aantal gebruikers is Tax-on-Web, de online aangifte voor de personenbelasting, met in totaal in 2016 een recordaantal van 5,8 miljoen gebruikers.
Vier keer meer digitale aangifte vennootschapsbelasting
De digitale interacties tussen bedrijven en de overheid steeg de voorbije drie jaar met meer dan 50%. Bij bedrijven is BizTax de meeste gebruikte online overheidstoepassing. Meer dan drie miljoen Belgische bedrijven doen vandaag hun vennootschapsbelastingaangifte. Dat is vier keer meer dan drie jaar geleden.
Ook steeds meer bedrijven gebruiken digitale facturatie (+48%) of leggen de oprichtingsakte van hun onderneming elektronisch neer via eGriffie (+43%).
Belangrijke kostenbesparing
Het digitaliseren van de overheid zorgt voor een groter gebruiksgemak. Digitale loketten zijn 24/7 open en burgers en bedrijven krijgen er een volledig overzicht. Maar daarnaast betekent het verder digitaliseren van de overheid ook een belangrijke kostenbesparing. De Dienst Administratieve Vereenvoudiging berekende dat in 2016 de digitalisering van de overheid goed was voor een besparing van 32,4 miljoen euro voor burgers en bedrijven. In 2014 bedroeg die kostenbesparing nog maar 9,6 miljoen euro.
Klik hier om het Digitale Transformatie Dashboard te raadplegen