Persbericht
18 juni 2015
Mobiel internet: ontdek de voordelen & jouw profiel op surfmobiel.be
Hoe gebruik je als consument mobiel internet zonder dat je voor verrassingen komt te staan? Die vraag staat centraal in de campagne van het BIPT (het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) en de FOD Economie die vicepremier en minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo vandaag lanceert.
Centraal in de campagne staat ‘surfmobile.be’, een website waar je als consument onder meer kunt ontdekken welk profiel voor mobiele data bij je past.
Mobiel internet: achterstand inhalen
De penetratiegraad van mobiel internet, of het aantal abonnementen per 100 inwoners, steeg sterk de laatste jaren in België: van 16 % (2011) naar 57,5 % einde 2014. Een inhaalbeweging die weliswaar niet belet dat België op een 21e plaats staat in de EU en lager scoort dan het EU-gemiddelde (66,7 %). Belgen gebruiken ook minder hun smartphone voor een internetverbinding (51 %) dan internetgebruikers in de vijf buurlanden (waar het aandeel tussen 55 % en 73 % ligt).
Verschillende redenen verklaren de situatie, zoals bijvoorbeeld het verbod op koppelverkoop van toestellen en tariefplannen dat lange tijd gold, en de latere start van de commercialisering van mobiel internet in België.
Ook valt het op dat consumenten amper op de hoogte zijn van de voordelen van mobiel internet en van de bestaande beschermingsmaatregelen, zoals de gratis sms-waarschuwing die de abonnee verwittigt bij overschrijding van zijn forfait om een heel dure afrekening te vermijden.
Minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo lanceerde onlangs “Digital Belgium”, het plan dat van ons land een digitale topper moet maken. Hij wil ook dat België zijn achterstand inhaalt op het vlak van mobiel internet. Mensen informeren en sensibiliseren is daar een belangrijk onderdeel van. Minister De Croo: “Steeds meer mensen maken gebruik van mobiel internet. Mobiel dataverkeer heeft ook een belangrijke economische impact: het zal de volgende jaren één van de motoren zijn van de verdere ontwikkeling van de digitale economie. Maar het is vooral belangrijk dat mensen niet voor verrassingen komen te staan. Welk mobiel abonnement kiezen ze best? Hoe beschermen ze hun smartphone? Op dat soort vragen wil surfmobile.be een antwoord geven.”
Lancering surfmobile.be
Daarom lanceert de minister, samen met het BIPT en de FOD Economie, vandaag de website www.surfmobile.be. De website heeft tot doel consumenten te informeren over de voordelen van mobiel internet en over het goede, veilige en beheerste gebruik ervan.
Zo biedt de website consumenten heel wat hulp om hun factuur binnen de perken te houden:
- Hoe kan ik mijn verbruik controleren?
- Hoe weet ik dat ik mijn datalimiet overschreden heb?
De website heeft ook een onlinetool waarmee gebruikers het datavolume kunnen inschatten dat ze nodig hebben. Zo kunnen consumenten het telecomabonnement bepalen dat het beste bij hen past.
Daarnaast bevat de website ook informatie over het veilige gebruik van mobiel internet. Hoe kun je gegevens beschermen en hoe kun je je toestel beschermen? Consumenten vinden op de website ook tips over kopen via het internet.
Tot slot bieden FAQ’s een antwoord op eenvoudige vragen die mensen zich kunnen stellen die nog niet over een smartphone of tablet beschikken of er nog geen gebruik van maken voor het internet. Enkele voorbeelden:
- Wat betekent 2G/3G/4G?
- Wat kan ik doen met 100 Mb en 1 Gb?
- Hoe kan ik een hoge factuur vermijden?
- Mag ik om het even welk bestand downloaden?
Jack Hamande, voorzitter van de Raad van het BIPT: “57,5% mobiele breedband penetratie is niet voldoende! De voordelen en nieuwe toepassingen van mobiel internet zijn oneindig. Ze maken de maatschappij efficiënter, flexibel en productiever. En die productiviteit is nodig voor innovatie. Wij willen, samen met andere federale instanties, met de Surfmobile-campagne, het vertrouwen wekken voor het gebruik van mobiel internet.“
Jean-Marc Delporte, voorzitter van het Directiecomité van de FOD Economie: “Dankzij mobiel internet heeft een consument overal toegang tot internet. Alle praktische informatie van het dagelijkse leven heeft hij bij de hand: de laatste nieuwtjes, de dienstdoende arts of apotheker, het telefoonnummer van een restaurant, een garagehouder of loodgieter, de programmatie van de bioscoop,... Gemakkelijker kan niet. Daarom ontwikkelden we deze gebruiksvriendelijke website om het vertrouwen van de consument in mobiel internet te verhogen.”
Deze inspanning krijgt een vervolg
De website surfmobile.be vormt de eerste fase van de campagne. Dit najaar komt er in samenwerking met de operatoren onder meer een ‘try-fase’, waarbij consumenten tijdelijk gratis mobiel internet kunnen gebruiken om de mogelijkheden ervan te ontdekken. Meer details hierover volgen in september.